Menurut Mohd Yusuf Othman (1999), sekolah merupakan institusi formal yang melaksanakan proses pendidikan dari tahap pra sekolah hingga menengah atas. Setiap peringkat mempunyai silibus atau kurikulum yang setiap satunya mempunyai matlamat dan objektif. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1994), sekolah bermaksud tempat untuk belajar dan mengajar. Menurut Kamus Dewan Edisi Baru (1989), persekitaran merujuk kepada keadaan sekeliling (sesuatu) atau keadaan yang menjadi seperti latar belakang (seseorang atau sesuatu). Persekitaran dapat dikaitkan dengan suasana atau budaya sekolah dari segi fizikal, sosial, perkembangan intelek dan aspek penggunaan bahasa. Persekitaran sekolah merupakan kawasan di sekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah.
Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.
Yang terdapat kandungan ini pertama ialah peranan sekolah dalam masyarakat. Sekolah melibatkan proses sosialisasi kanak-kanak memahami tingkah laku sosial dan melakukan tingkah laku ini sebahagian daripada tingkah laku mereka. Pendidikan dianggap sebagai satu proses dalam melatih orang yang sanggup berfikir secara kreatif dan kritis. Latihan dipertimbangkan ialah menyediakan kemahiran teknikal dan psikomotor. Kerja-kerja pendidikan sekolah yang dianjurkan dalam mengekalkan gaya hidup dan budaya ilmu dianggap wajar Norma sosial. Dengan terbinanya ibu bapa dan sekolah, peranan ibu bapa juga amat penting bina rangkaian dengan bantuan dana dan kepakaran. Membantu selesaikan masalah gejala sosial di dalam atau di luar sekolah. Oleh itu, jemputan hadir ke sekolah amat digalakkan untuk memberi motivasi dan sokongan kepada guru dan pelajar.
Kedua, kerjasama antara sekolah dan masyarakat. Sekolah memberi perkhidmatan kepada masyarakat melalui pasukan pakaian seragam serta tenaga gur u dan pelajar ketika menganjurkan sesuatu aktiviti dari semasa ke semasa. Kemudahan sepert idewan, padang dan gelanggang juga boleh dipinjamkan untuk kegunaan bersama. Masyarakat boleh menyalurkan derma dan bantuan untuk projek dan pembangunan sekolah. Justeru, kemlatihan, pusat kajian dan penyelidikan serta muzium boleh dijadikan sebagai tempat lawatansambal belajar pelajar.
KESIMPULAN:
Tuntasnya, sekolah dan persekitaran adalah dua elemen yang berkait rapat. Persekitaran sekolah yang positif dan selamat dapat meningkatkan kualiti pembelajaran dan memastikan kelancaran perjalanan pengajaran dan pembelajaran kursus. Kecemerlangan akademik pelajar bermula dengan keselesaan menuntut ilmu dan rasa selamat dari segi fizikal dan mental. Sehubungan itu, pihak sekolah juga perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk menjalinkan hubungan baik dengan masyarakat khususnya ibu bapa bagi mencapai matlamat dan objektif sekolah serta membina masyarakat berasaskan pengetahuan
RUJUKAN
Asyikin. (2018). Bab 13 Sekolah dan Persekitaran. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-13-sekolah-dan-persekitaran
Ahmed, T. (2019). The Relationship between School and Society. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/TasneemKhokhar/the-relationship-between-school-and-society-schools-as-social-agents-and-social-critics
No comments:
Post a Comment