Definisi pengurusan adalah perancangan, pengelolaan pengkoordinasian, pengawalan, dan penilaian pengagihan sumber untuk tujuan mencapai sesuatu matlamat (Jamaliah abdul hamid, Norashimah Ismail,2005). Suatu proses mendapatkan penyetaan kerjasama dan camputangan ahli untuk mencapai objektif-objektif organisasi atau kumpulan gerak kerjanya termasuk proses merancang, mengelola, memimpin, mengarah, dan mengawal. Pembelajaran Menurut Kamus Inggeris-Melayu Dewan (1992) perkataan belajar diertikan sebagai memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Maka, pembelajaran boleh diertikan sebagai proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran boleh diukur melalui stimuli-tindak balas, menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang. Pembelajaran juga diertikan sebagai suatu perubahan tingkah laku manusia. Di dalam topik ini kita akan mempelajari mengenai mengapakah pengurusan dan pembelajaran itu penting dalam bidang dan profesion kita, maksud konsep mengurus pembelajaran yang biasa dipakai dalam bidang kita, implikasi terhadap pelajar, guru, sekolah dan sebagainya, faktor mempengaruhi, langkah mengatasi serta cabaran, kekangan dan halangan
Terdapat tujuh prinsip pembelajaran dalam bidang ini iaitu kesediaan pembelajaran, maksimumkan pengalaman-pelbagai deria, latihan, suasana pembelajaran kondusif, penglibatan aktif, persediaan awal dan unsur dorongan. Strategi pengurusan pembelajaran pula terbahagi kepada tiga iaitu berpusatkan guru, berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan.
Strategi berpusatkan guru ialah guru yang akan menguasai proses pdpc dan mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar. Contohnya kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru.
Strategi berpusatkan pelajar ialah pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya. Murid digalakkan untuk melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti. Pnegajaran pula dapat dijalankan secara individu atau berkumpulan.
Strategi berpusatkan bahan ialah guru menggunakan bahan pembelajaran untuk menjalankan pengajarannya. Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian perancangan dan guru akan berperanan sebagai pembimbing pelajar.
Faktor yang mempengaruhi kesedian belajar ialah dari segi kematangan fizikal, mengekalkan perhatian, dorongan, sosial dan persekitaran serta pengalaman. Guru yang profesional haruslah mampu menguasai dan mengurus tujuh jenis pengetahuan berikut iaitu pelajar, pedagogi, kukikulum, konten-pedagogi, kandungan mata pelajaran, konteks pendidikan di Malaysia dan tujuan serta falsafah pendidikan di Malaysia. Setiap daripada kita akan mempunyai matlamat pembelajaran dimana pembelajaran boleh menjadi satu sistem, proses, penambahan ilmu dan mendidik.
Akhir sekali, prinsip pengajaran satu proses merancang pengajaran mengikut fasa dan turutan tertentu. Set induksi adalah aktiviti ringkas bagi menarik minat dan perhatian. Penyampian pula adalah apakah langkah seorang guru dan pelajar sesuai dengan masa dan bahan. Guru jugak perlu memperbanyak kepelbagaian teknik supaya pelajar mudah memahami apa yang diajar. Selain itu, penglibatan pelajar merupakan aspek penting dalam proses PdPc. Guru juga perlu mengambil kira perbezaan individu itu sendiri. Menggunakan pengalaman sedia ada jugak amat penting dalam proses PdPc
KESIMPULAN
Secara umumnya, guru sendiri perlu bersedia sepenuhnya untuk mempromosikan sesuatu Proses PdPc sekolah adalah kerana setiap kelas menerima murid secara berbeza. Kaedah pengajaran dipelbagaikan, kerana cara pelajar memperoleh ilmu adalah berbeza setiap hari mengikut minat mereka
RUJUKAN:
https://eprints.utm.my/id/eprint/39043/1/RaedahMdAminMFP2013.pdf
(n.d.). Laman Utama - Portal Rasmi Institut Aminuddin Baki. https://iab.moe.edu.my/bahanportal/penerbitan/IAB-Jurnal%20Pengurusan%20Jilid%2030_Bil%202.pdf
(n.d.). Welcome to UMK Repository - UMK Repository. https://umkeprints.umk.edu.my/2849/1/artikel%20Teniat%20FTKW.pdf
No comments:
Post a Comment