Definisi pelbagai budaya ialah satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
Dalam topik ini teori sosial pelbagai budaya terbahagi kepada tiga iaitu melting pot 1: Anglo Conformity, Melting pot 2: Ethnic synthesis dan Cultural pluralism: Mosaic analogy.
Teori pertama, melting pot 1: Anglo Conformity menyatakan masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang paling dominan. Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
Teori kedua, melting pot II: Ethnic synthesis menyatakan setiap individu dalam suatu masyarakat yang pelbagai latar belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru, dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu dalam masyarakat tersebut. Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru, lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal. Teori ini tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian unsur budaya yang lain.
Teori ketiga, cultural pluralism (Mosaic analogy) menyatakan masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik. Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
Dimensi pendidikan pelbagai budaya yang pertama ialah content integration yang mengintegrasikan berbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generalisasi dan teori dalam mata pelajaran disiplin ilmu. Selain itu, the knowledge construction process yang membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah mata pelajaran. Seterusnya, an equity pedagogy iaitu menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang pelbagai baik dari segi ras, budaya ataupun sosial. Prejudice reduction iaitu mengenal pasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentukan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain. Akhir sekali, an empowering school Culture and Social Structure untuk melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, menerusi bab ini kita dapat mempelajari bahawa pendidikan dapat menyatukan golongan masyarakat yang mempunyai latar belakang budaya yang berbeza melalui peranan guru. Perpaduan kaum dapat dicapai dan keharmonian serta kemakmuran negara dapat dibentuk dengan baik. Apabila setiap kaum bersatupadu, negara Malaysia akan terus dipandang tinggi di peringkat antarabangsa.
RUJUKAN:
(n.d.). O-JIE: Online Journal of Islamic Education. https://ojie.um.edu.my/article/download/5285/3079
Pengurusan Pelbagai Budaya. (n.d.). Pengurusan Pelbagai Budaya. https://nurhazirahhairiaan.blogspot.com/2018/11/
No comments:
Post a Comment